Maaseudun pienyrittäjä, käytätkö nettiä markkinoinnissa?
Maaseudulla on usein pitkät etäisyydet. Asiakkaat voivat olla kaukana ja kontaktien saaminen voi tuntua hankalalta.
Netin käyttö voi olla osin tuntematonta, teknologia vaikeaselkoista ja hankalaa käyttää. Siihen tarvitaan verkkoyhteys, tietokone ja ohjelmistoja. Pulma on usein siinä, mitä ja miten niitä pystyy käyttämään, jotta niistä saa tarvitsemansa hyödyn.
Hyötyjä ja mahdollisuuksia on kuitenkin paljon. Kirjoitan muutamista esimerkeistä:
Nettisivujen avulla voit esitellä omia tuotteita ja palveluja. Nettisivut verkossa ovat usein ensimmäinen kontaktipiste mahdollisiin tuleviin asiakkaisiin. Se ratkaisee, kiinnostuuko asiakas palveluistasi vai jatkaako toisaalle netin syövereihin. Tällöin tuotteesi ja palvelusi unohtuvat seuraavalla sekunnilla. Asiakkaasi on saatava kiinnostumaan ja pysymään sivuillasi, mahdollisesti myös hakemaan lisätietoja.
Nettisivujen lisäksi palveja ja tuotteita voi markkinoida myös muilla sosiaalisen median keinoilla.
Tuotekuvaukset kuvina, videoina ja tekstinä auttavat asiakastasi löytämään tarjoamasi tuotteet ja palvelut.
Sähköpostia voi käyttää viestimiseen asiakkaiden kanssa. Esimerkkinä voisi olla erilaiset uutiskirjeet ja kampanjat, joista asiakkaasi saavat tietoa uusista tai laajennetuista palveluista tai kampanja-alennuksista.
Yhteistyökumppanien löytäminen. Usein yksin toimiminen ei ole se kaikkein helpoin ja tehokkain tapa toimia. Sopivien yhteistyökumppanien löytyminen ja yhtistyö voi tarjota molemmille osapuolille etuja. Yhteistyö voi tuoda molemmille mahdollisuuden kasvattaa omaa liiketoimintaansa.
Koulutus ja tuki ovat iso osa nettipalvelujen käyttöä. Jotkut osaavat käyttää työkaluja monipuolisesti ja tehokkaasti, mutta joillekin digitaaliset työkalut ja niiden käyttö ovat täyttä hepreaa. Tässäkin yhteistyökumppanista on hyötyä. Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea ja se on mahdotontakin. Itsekään en osaa enkä tiedä lähellekään kaikkea kaikesta. Mutta digitaalisista palveluista tiedän paljon. Jos pistetään osaaminen yhteen ja kartoitetaan siitä tulevat hyödyt.
Asiakaspalautteella on mahdollista muuttaa toimintaa asiakkaiden toivomaan suuntaan. Palautteiden perusteella voi esim. muuttaa palveluja, pudottaa tuotteita tai palveluja pois tai lisätä niitä tarpeen mukaan. Jos tuote tai palvelu ei ole sellainen, jota asiakas tarvitsee, se ei myy. Asiakaspalautteen perusteella on mahdollista saada tieto siitä, mikä asiakkaita kiinnostaa ja mitä he ovat halukkaita hankkimaan ja maksamaan siitä.
Yhteenvetona
Teknologian ja markkinoinnin lisäksi taloushallinto, rahoituksen saaminen, erilaiset tukimuodot, verotus….Yrittäjällä on monta tehtävää ratkottavanaan ja kokonaisuutta hallittavanaan.
Yhteistyö on usein monin tavoin paitsi kannattavaa, myös palkitsevaa. Kuten aiemmin totesin, yrittäjä ei voi olla oman alansa asiantuntijana olemisen lisäksi talous-, verotus-, markkinointi- ja tietotekniikka-asiantuntija. Yleensä rutiineissa on hyvä käyttää kunkin alan asiantuntijapalveluja ja pienyrityksille palvelut yleensä ovat hinnoiltaankin edullisia.
Joku toinen voi nähdä asioita eri tavalla ja niistä saa itsekin myös toisenlaista näkökulmaa. Tietotekniikka, tekoälyavusteiset palvelut ja netti eivät välttämättä ole hopealuoti kaikkeen, mutta niistä usein on selkeää hyötyä.
On kuitenkin yksi selvä asia. Kun puhutaan tietotekniikasta ja sen käytöstä, käyttäjille on osattava kertoa tietotekniikkaa selkeässä muodossa, ei alan jargonina.